Selasa, April 01, 2008

Penghujung Semester...


Saya selalu menggunakan perkhidmatan teksi sejak akhir-akhir ini. Kalau menaiki bas, mahu atau tidak saya harus mendaki PASUM sehingga sampai ke perhentian bas yang berdekatan Dewan Tunku Cancelor. Saya sanggup mengikat perut demi melunaskan bayaran teksi yang menggunakan meter. Itu pengorbanan kecil jika dibandingkan ujian ketika menghabiskan pengajian peringkat sarjana muda. Oleh kerana selalu-selalu menggunakan teksi, saya sudah dapat mengecam dan mengenal 'pak cik-pak cik' teksi yang garang, tidak berkira, haluan dacing, kaki penipu, bahkan ada teksi yang 'berkebajikan'.

Geli hati kadang-kadang, melihat gelagat pak cik-pak cik teksi yang berubah sikap usai PRU12. Ada yang memuji golongan muda dari aliran BN yang sanggup keluar memacak bendera dan poster bahkan menganggap kekalahan adalah adat dan memang sepatutnya kalah disebabkan isu dewan besar yang dibina sekitar Bukit Angkasa. Ada juga yang seronok mengambil saya dan kawan-kawan kerana kami tidak berjalan dengan syaitan(baca:berjalan dengan pasangan). Pun saya merasakan PRU12 adalah rahmat yang telah membuka mata bagi yang buta, memberi pendengarn bagi yang tuli dan pekak.

Pernah satu ketika saya pulang dari Mid Valley, menaiki teksi seorang pemandu India. Pak cik yang berbangsa India itu bercerita perihal HINDRAF dan nasib orang India di Malaysia. Pada saya pak cik ini positif terhadap isu tersebut. Walaupun di hujung bicara dia masih ingin mempertahankan hak orang India di Malaysia sama dengan hak orang Melayu. Malah dia sempat 'menilik' saya mengikut amalan orang Hindu. Apa yang ditilik itu rahsia, dengar boleh, percaya tidak! Bukan itu sahaja, dia malah menasihati saya seperti anaknya supaya saya lekas-lekas menghabiskan pengajian dan berbakti kepada keluarga. Terperanjat saya, rupa-rupanya pak cik India ini semacam kaunselor bagi adik-adik 'undergrade' yang pernah menjadi penumpangnya. Malah masalah peribadi juga dikongsi dengan pak cik ini.

Sabtu lepas saya ingin ke Pekeliling, berjumpa Ayeim yang akan berkursus selama dua hari tiga malam di PERMATA. Berbetulan Abah, Ma, Ayiem dan GG baru pulang dari Kelantan-kampung abah jadi mama sempat mengirimkan ole-ole buat saya. Dari UM saya, Jannah dan Wan menaiki teksi seorang pak cik. "Pak cik, maaflah. Kami tahan di depan sana walaupun kami tahu di situ tak boleh berhenti. Kami tahan sebagai isyarat saja." Wan berbahasa dengan pak cik itu sebelum dimarah. "Tak apa. Tadi ada pasangan yang tahan pak cik, pak cik cakap pak cik nak ambil kalian bertiga. Lagi pun pak cik tak nak ambil syaitan." Jawab pak cik teksi selamba. Saya dan Jannah dibelakang saling berpandangan. Syaitan???

"Kalian tak baca kitab ke? Bila dah jalan berdua-duaan, berpegangan tangan, bukankah berjalan dgn syaitan tu???" Saya berbisik pada Jannah, "Bukan tak baca kitab, tapi terkejut sebab pak cik teksi ini lebih faham dari pensyarah kita!". "Ini teksi negara berkebajikan, pak cik tak ambil penumpang macam tu. Kalau pak cik tak ambil mereka pun, Allah tetap bagi pak cik rezeki, ramai lagi yang nak naik teksi pak cik ni. Kita hidup di dunia tak lama, yang lama kita nak duduk di alam akhirat. Pak cik pun nak bidadari yang cantik-cantik, tak payah pakai minyak wangi, minyak rambut." Kah,kah,kah...Ketawa pak cik meledak. Saya, Jannah dan Wan tumpang gelakkan gelagat pak cik yang membawa isu serius tapi dalam jenaka. Sampai di pintu gerbang UM, pak cik membelok perlahan..."Ha, tengok macam mereka ni, pak cik tak nak ambil, terpegang sana, terpegang sini. Berjalan dengan syaitanlah tu namanya, pak cik tak ingin bersubahat." Kami bertiga menoleh melihat pasangan dua sejoli berjalan kaki berpimpinan tangan. Si teruna memakai Cap dan si dara memakai baju t-shirt 'nangka'. "Akak! Lelaki itu budak KISAS!" Wan menjerit. Saya dan Jannah melongo..."KISAS???"

Tiada ulasan: