Ahad, April 20, 2008

Antara Dua


Pada 4 April yang lepas saya menghadiri temuduga bagi jawatan kosong di KBMC. Dalam kekalutan menjelang peperiksaan penghujung semester kedua serta beberapa program penulisan anjuran Forum Lingkar Pena Malaysia telah memaksa saya menerima kejutan apabila saya lulus di dalam temuduga dan dihubungi pada 5 April supaya hadir melapor diri pada 7 April di Wisma KBMC. Secepat ini?! Saya celaru beberapa bentar. Bagaimana harus saya urusi beberapa kelas yang berbaki dan peperiksaan yang makin hampir? Kepada Abah, Ma dan adik-adik adalah insan pertama yang saya majukan berita gembira ini.

Lapor diri di KBMC pada hari Isnin. Penerangan yang ditil oleh Ketua Unit Sumber Manusia, Pn. Norzihan Hashim. Saya sungguh tak menyangka, Hospital swasta ini sangat islamik sehingga kod dan etika pakaian staff berlandaskan syara', bahkan kehadiran usrah dan tazkirah Sabtu dikira melalui sistem mata merit de merit. Ketidakhadiran tanpa alasan kukuh akan menyebabkan staff dipotong elaun!!! Bukan itu sahaja, bagi staff yang tidak boleh menguasai pembacaan al-Quran mereka akan dibimbing mengenal huruf dan mengeja menggunakan sistem Qira'ati secara percuma...saya belum pernah temui tempat kerja yang menawarkan input material dunaiwi dan ukhrawi sekali gus. Pakej yang tidak terdapat di mana-mana! WAllah!

Apa bidang saya? Saya diamanahkan sebagai Pegawai Hal Ehwal Khas yang lebih akrab dengan pesakit dengan memberi khidmat nasihat terutama mengenai cara menunaikan kewajipan ibadah ketika sakit. Pesakit akan dibantu dan dibimbing bagaimana menunaikan ibadah dengan sempurna tanpa menyusahkan mengikut kadar kemampuan pesakit tersebut. Saya sangat teruja dan gembira dengan tugas baru yang sangat mencabar. Aneka ragam pesakit yang saya temui. Ada yang manja dan sangat mesra, bahkan senang sekali jika saya menawarkan bantuan untuk mengajarnya solat ketika sakit. Ada juga yang enggan. Pun, saya tidak memaksa. Khidmat ini adalah tanggungjawab sesama muslim. Jika diperlukan saya sedia dan berlapang dada membantu. Jika tidak, moga-moga kesakitan itu bisa mendekatkan mereka kepada Pencipta.

Apapun peperiksaan semakin hampir. Terima kasih buat Prof. Madya Dr Anisah Abd. Ghani yang telah meminjamkan saya disertasi berkaitan ibadah solat bagi pesakit, teman-teman kelas Perbandingan Feqh yang banyak membantu:- Syakirah Abd Kadir, Ust Abu Hisyam, Ust Arman, Ust Husni Zaim, Ust Fauzi dan Ust Hudy Hidayat. Tanpa kalian saya pasti kelelahan berkejar-kejaran antara kerjaya dan pelajaran.

Tiada ulasan: