Rabu, Julai 12, 2006

Baca Ini Faezah (Bagi yang Senasib Sahaja)

Faezah. Baca ini.

Pertama, bila sidebar turun ke bawah, sebabnya cuma dua. Satu, kesilapan pada side bar itu sendiri. Dua, kesilapan pada posting.

Oleh kerana itu, kerja pertama yang mesti dilakukan adalah - mencari apakah sebenarnya masalah itu. Silap di sidebar, atau silap di posting.

Adalah penting anda melihat bilakah masalah ini terjadi. Kalau terjadi masa anda solek sidebar, barangkali di situlah masalahnya. Kalau terjadi masa anda posting, maka posting itulah masalahnya.

Memang masa posting dah ada masalah. Tiba-tiba keluar banyak html sebelum posting sukses

Apa yang saya buat?

Pertama, saya copy sidebar sebagai persediaan, kemudian saya delete sidebar dan lihat hasilnya. Yang saya nampak, sidebar masih tetap jatuh. Bermakna, masalah adalah berpunca dari posting. Saya masukkan balik sidebar anda.

Kedua, apabila sudah yakin bahawa sidebar tak bermasalah, sebaliknya yang bermasalah adalah posting, maka saya 'sembunyikan' posting terawal satu persatu, sambil melihat kesannya. (Saya sembunyikan dengan cara menjadikannya draft). Sampai 3 posting terawal saya sembunyikan. Akhirnya, sidebar kembali pulih.

Saya rasa kegilaan anda mewarnakan tulisan, kemudian memakaikannya dengan side yang lebih besar, tambah condong dan bold, antara penyebab utama. Sekarang, saya sudah kesani di mana masalahnya. Cuba anda betulkan semula 3 posting itu.

Memang saya gila mewarnai tulisan. Sebab toolbar di atas sediakan banyak pilihan warna yang menarik, rencam dan pelbagai. Saya teruja. Nampaknya lepas ini kegilaan saya harus dipinggirkan terus!

Boleh delete. Atau boleh taip semula, tetapi hilangkan sifat-sifat tambahan itu. Pandai-pandailah anda selesaikan.

Saya dah edit balik kesemua posting tersebut termasuk tulisan dan pesanan anda untuk saya, Zaki.

Oh ya. Jangan lupa sampaikan nasihat yang sama kepada mereka yang mengalami masalah yang sama macam anda.

Saya tak akan lupa pesan pada mereka yang gila mewarna dan suka sangat menyolek entri dengan meninggalkan pesan anda sebagai awasan yang berkesan saya fikir.

Dipetik dari pesanan Saudara Zaki yang disimpan 'olehnya' sebagai draf setelah beliau penat 'mengodek', membuat pemeriksaan dan membaikpulih sidebar saya yang jatuh sebelum ini.

Tiada ulasan: