Jumaat, Jun 30, 2006

Sentuhan Hadis Nabawi

Riwayat dari Imam Bukhari dengan sanandnya:-

Dari Abu Hurairah r.a berkata. Dari Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda:"Ada tujuh golongan manusia yang akan dinaungi oleh Allah s.w.t di bawah naungan-Nya. Hari tersebut tidak ada naungan kecuali naungan Allah. Golongan tersebut ialah, pemimpin yang adil, pemuda dan pemudi yang membesar di dalam beribadah kepada Allah semasa hayatnya, seseorang yang hatinya sentiasa berpaut pada masjid iaitu sangat mencintainya dan selalu mendirikan solat jemaah, dua orang yang yang saling mengasihi kerana Allah iaitu keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diundang oleh seorang perempuan yang mempunyai kedudukan dan rupa paras yang elok untuk melakukan kejahatan tetapi dia menolak dengan menjawab: 'Aku takut kepada Allah', seseorang yang memberi sedekah tetapi dia merahsiakan seolah-olah tangan kiri tidak tahu apa yang diberikan oleh tangan kanan, dan seseorang yang mengingati Allah di waktu sunyi sehingga mengalirkan air mata."-SodakarRasulullah s.a.w

Pengajaran Hadis :

1)Imam yang adil- Menghukum dengan kebenaran dan keadilan bahkan tidak menzalimi dan melebihi dalam menghukum seseorang dengan seseorang yang lain walaupun orang itu paling hampir dengannya dan paling disayangi (berat sebelah)

-Orang yang berkuasa tidak akan berkuasa hinggalah menjadi keawajipan keatasnya untuk menegur orang.

-Orang yang tidak berkuasa, berkuasa pada perkara yang menjadi kewajipan keatasnya untuk menegur orang yang menzaliminya atau yang tidak berlaku adil kepadanya.Kata Abu Bakar As-Siddiq:"Wahai manusia, aku telah dilantik menjadi ketua ke atas kamu dan aku bukanlah sebaik-baik manusia diantara kamu. Sekiranya aku benar, lindungilah aku dan sekiranya aku salah, betulkanlah aku. Taatilah aku selagi aku mentaati Allah dan Rasul-Nya. sekiranya aku melakukan dosa pada Allah dan Rasul-Nya, maka janganlah taatiku."

2) Pemuda dan pemudi yang membesar dengan kuat dan berkuasa untuk mengarahkan dirinya mentaati Allah. Mereka yang inginkan kebaikkan dan mengamalkannya.

3) Seseorang yang hatinya berpaut pada masjid. Maka apabila hati terpaut pada masjid dan mengimarahkannya dengan berzikir kepada Allah dan memperbanyakkan menziarahi untuk solat, i'tikaf dan mempelajari hal keadaan orang muslimin.

4) Dua orang yang slaing berkasih sayang kerana Allah. Persaudaraan kerana iman tanpa ada hubungan kekeluargaan dan kerabat. Bercita-cita supaya sahabatnya mendapat kebaikkan sepertimana dia bercita-cita dirinya mendapat kebaikkan.

5) Pemuda yang tetap akidahnya, keimanan yang ikhlas, yakin bahawa Allah sentiasa bersama-samanya walau di mana sahaja. Takut kepada Allah dalam keadaan gelap dan terang, zahir dan batin, sejajar dengan sabda Nabi Muhammad s.a.w "Barangsiapa yang boleh menjaga dua bahunya dan dua pahanya maka akan diberikannya syurga."

6) Seseorang yang memberi sedekah ikhlas kerana Allah, dia menjauhkan daripada pandangan orang dan pendengaran orang.

7) Seseorang yang mengingati Allah di waktu sunyi. Semua mata di hari kiamat akan menangis melainkan mata yang menangis kerana takutkan Allah, mata yang berjaga malam untuk pertahankan jalan Allah dan mata yang pejam daripada perkara-perkara yang haram.

(Dedikasi untuk anda yang bernama PEMUDA/PEMUDI)

Tiada ulasan: