Jumaat, Jun 30, 2006

Dia yang Tercinta II

Lakaran bait:-

Suci nyamur pagi
Suci lagi hati ini
Luka tak berparut
Berdarah tak mengalir
Terhempas tak berderai
Tergantung tak bertali
Sekuntum hati yang mekar
Kelopaknya disiat dirabak
Warnanya kelam memudar
Tiada embun mengguyur
Tiada suria menyapa
Tiada kumbang melirik

anekdot i

+Mengapa?
-Hati ini terdera
+Angkara siapa?
-Si dia yang gila
+Gila isim?
-Tak, gila cinta!
+Lalu?
-Tidak upaya merawat
+Biarkan saja?
-Ya. Kerana aku jua gila

anekdot ii

+Keluar!
-Dari mana?
+Dari kepompong derita
-Kenapa?
+Aku tak sanggup lihat kau terusan begini
-Aku bahagia begitu
+Bohong!-Sungguh!
+Kau dustai diri sendiri!
-Biarkan. Itu pilihan aku
+Kau cinta dia!-Mungkin...
+Bebaskan dia!
-Tidak. Dia sentiasa ekori aku.
+Ilusi!
-(Diam) Dia cinta pertama. Bagaimana aku bisa bebaskan?
+Biar aku cantas talinya
-Jangan!
+Berapa ramai wanita derita di luar sana angkara cinta pertama!
-Kami rela
+Sampai bila?
-Sampai mati!

anekdot iii

+Masih ingat dia walaupun makan dek tahun?
-Yang pertama mana boleh lupa
+Sulit benarkah nak lupakan dia?
-Kenangan dan pengajaran (Tersenyum-masakan boleh lupa?)
+Teladan. Begitu?
-Ya. Teladan yang paling bermakna
+Kenapa putus di tengah jalan? Ada orang ketiga?
-Tuhan menghalangnya...
+Dari apa?
-Dari lelaki berhati daun kayu sepertinya. (Sambil mengenyitkan mata kanan)

(Maaf ya. Entri usai peperiksaan bertemakan cinta. Saya penat bercinta dengan kitab. Di sini saya luahkan sekadar kecindan yang santai-Tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah pergi)

Tiada ulasan: