Isnin, April 24, 2006

Orang Berbudi Kita Berbahasa, Orang Memberi Kita Merasa

22 April 2006

Prof. Dr Hamid Ahmad Hamad, lecturer subjek Hadis Hukum memberikan silibus khas kepada pelajar asing. Dia sangat prihatin dan menyayangi kami. Buktinya dia pernah menghadiahkan tudung kepada semua pelajar Malaysia di Al-Azhar University cawangan Iskandariah dan memberikan nasi daging sempena Ramadan al-Mubarak dua tahun sudah. Beliau mengajar subjek yang sama sejak saya di tahun satu. Alhamdulillah madahnya subjek skor kelas kami. Ujarnya, "Pelajar Malaysia sangat bagus. Apa yang diajar itu yang diamalkan. Kalian memartabatkan ilmu dengan mengamalkan apa yang diajar dan disentuh dalam Al-Quran dan As-sunah. Tidak seperti pelajarku daripada bangsaku. Mereka belajar untuk melepasi exam, tengok cara mereka berpakaian dan bersolek/tabaruj. Tidak seperti kalian membawa pulang apa yang dikutip di sini. Aha, ketika aku mengajar siswa di Al-Azhar University Cawangan Damanhur, salah seorang siswa Malaysia datang kepadaku, katanya 'Doktor, bantulah siswi di Iskandariah mereka adalah sahabat-sahabatku.' Lalu aku lebih teruja membantu kalian! Waspada! Silibus ini bukan untuk pelajar arab."

Moga Allah mengampunkan segala dosa Pensyarah kami. Dilembutkan hati mereka ketika menanda kertas jawapan kami dan diikhlaskan hati mereka mengajarkan kami ilmu demi melahirkan pejuang Islam yang tulen . Ameen!

23 April 2006
Saya dan Yiet ke Pejabat Pos Sidi Bish Tram. mengambil kiriman dari wani yang menetap di Katanning, Australia. Barang yang dipos melewati sepurnama lamanya. Aduhai, sudah lama tak menikmati coklat import. Wani poskan coklat Kit Kat Temptations Hazelnuts Praline, Cadbury Caramel and Grape Jelly Filled Fine Milk Chocolate Eggs(sempena Easter) dan Ferrero Rocher dari 'Aussie'. Seingat saya kali pertama mengulum dan menguyah coklat import yang dibawa pak lang sewaktu mengabiskan pengajian sarjananya dalam bidang kejuruteraan Elektrik di UK sekitar awal tahun 90-an. Kali terakhir menikmatinya saat menerima kunjungan Dr Elle(adik Medic) ketika semusim imtiyhan tahun sudah. Dr Elle membawa Garoto Avellanas Hazelnuts dari Brazil. Mewahnya adunan ciklat susu dan ulas-ulas kacang hazelnya.
Sekalung ucapan terima kasih buat Wani di atas tanda ingatannya yang berpanjangan buat kami berdua di sini. Allah saja bisa membalas budi baik kalian sekeluarga. sampaikan salam buat umi, abi dan adik-adik. Hug and kisses!

Tiada ulasan: