Jumaat, Januari 20, 2006

Selamat Hari lahir dan Catatan Di Celah Ripuh Urusan dan Tugas

SELAMAT HARI LAHIR
(Dedikasi istimewa buat adinda Ahmad Fadzilah Mohd Azaman)
Lakaran bait:

Adindaku,
Tanggal 21 Januari mengibarkan jurainya
Engkau kini seorang fata
Punya mata berkunang-kunang
Relung dadamu merah menyala
Keizzahan hamasah
Kepekaan intuisi

Adindaku,
Kandamu ini laksana jentayu menantikan hujan
Kepingin meraikan hari manismu bersama
Malangnya maujud penghalang
Benua dan pikulan jadi pemisah
Kita ini pengutip ilmu dan hikmah

Adindaku,
Tidak pernah kualpa saban dinihari
Sisipan untaian doa
Moga dianugerahkan buatmu
Ingatan yang kuat dan tajam
Bukan dangkal dan majal
Dada yang lapang dan lega
Tidak sesak dan loba
Hati yang terang bak aurora
Bukan zulmat bak siang tak bersuria
Lidah yang petah lagi lancar
Tidak sinis dan melukacederakan
Kefahaman dan kefaqehan bak auliya'
Bukan pengertian layu diburu celaru

Demi menjaga Kalam Tuhan
Moga dikurniakan buatmu...
Hauri bermata hablur, hijau kebiruan...

20 Januari 200611.44am

Teringin

Saya kepingin menikmati lemak dan manisnya kuih tepung bungkus. Malangnya di sini payah ketemu daun pisang. Lagi pun saya tidak arif cara menyediakan makanan tradisional tersebut. Anda pernah dilanda rasa teringin menikmati juadah tempatan sedang anda berada di tempat yang tidak memungkinkan anda menikmatinya?

Saya teringin mengunjungi Madinah dan Makkah. Anda pasti maklum untuk mengerjakan haji perlu daftar dan 7 tahun kemudian nama akan naik sebagai calon jemaah haji. Bukan itu saja anda perlukan hampir sepuluh ribu ringgit untuk belanja tambang. Setiap tahun kuotanya rigid. Bila anda semua merencana untuk mengerjakan haji, setelah begitu banyak hambatan setiap kali melepasi tempoh tertentu? Saya lebih teruja untuk ke sana setelah melumati novel Faisal Tehrani, 1511H [KOMBAT]

Saya teringin nian membikin karya dalam keadaan tenang dan selesa. Saya tidak mahu menulis dicelah-celah kesibukkan dan keripuhan. Ianya mengundang ketidaksempurnaan. Malah saya seolahnya tidak hanyut bersama watak dan alur cerita yang saya cipta. Bahkan saya angankan memiliki lap top sendiri. Saya sentiasa merasa ingin menulis sesuatu setiap ketika hinggakan ketika menjawab peperiksaan! Saya tidak izinkan idea yang berpilin-pilin itu pergi...

Banyak lagi yang saya inginkan...maklum saja saya menulis di celah-celah keripuhan dan tugas, terbatas. Malah.

Tiada ulasan: