Isnin, Mac 29, 2010

Yang Merimaskan Faizah...

Saya selalu dihidangkan soalan yang kurang selesa menelinganya. Saya bukan seorang yang rigid sehingga tidak boleh ditujah dengan rencam soalan. Tetapi, soalan ini sudah terlalu kerap ditanya, selalu benar menghinggapi cuping telingga, mengalir ke celah trakea dan tersangkut di tangkai hati. Sungguh! Saya sudah rimas, muak dan cemus. Mulanya saya tidak merasa begitu, saya fikir ramainya orang yang mengambil berat tentang perkembangan terkini diri saya. Tetapi, lama-kelamaan saya mula rasa kurang senang, sensitif, sangsi apabila saban waktu ditujah dengan soalan begitu. Kadang-kala saya tertanya-tanya, apakah masih ada manfaat jika saya masih bersahabat dengan teman-teman sepengajian yang sudah berumah tangga? Selalunya, saya kurang berinteraksi dengan isteri-isteri mereka. Saya kurang selesa seandainya mereka bertanya kepada saya soalan yang berbaur sangsi. Dan, saya pula hanya mengutip informasi, manfaat, tunjuk ajar dan hikmah yang mahal daripada golongan senior yang saya hormati (mereka adalah mentor), hanya itu.

Saya juga seorang yang selektif, saya bukan sembarangan mencapai dan tangkap muat sahaja. Saya ada hala tuju dan misi tersendiri. Dan ia bersifat jangka masa yang amat panjang; sehingga ke negeri abadi. Memilih pasangan bukan semudah memilih bawang atau kentang di pasar, bukan juga semudah memesan makanan segera dari kaunter. Ia melibatkan pelaburan dan saham abadi. Yang setiap incinya dinilai oleh Al-Wadud. Bertanyalah soalan yang bermanfaat kepada anda atau kepada saya. Di sisi saya, soalan yang berkaitan peribadi saya bukanlah perkara yang menyeronokkan untuk dipersoalkan, ia hak asasi. Hak Yang Abadi. Bertanyalah kepada Pemilik saya jika ia berkaiatan dengan aturan-Nya. Anda pasti akan mendapat jawapan yang tepat dan baik.

Jika anda hanya ingin bertanya, bilakah jodoh orang akan sampai? Rasanya lebih baik anda bertanya kepada diri sendiri, bilakan nyawa anda akan diambil? Kerana jawapan kedua-dua soalan itu adalah sama, WAllahu a’lam

2 ulasan:

ummzaid berkata...

mmg rimas angah... hrp bersabar lah..

Faizah Azaman berkata...

kak dara,

Angah sedang bsabar.bukan senang nak cari imam!:-)