Jumaat, Mac 21, 2008

Jemputan Seminar Penulisan Bersama Helvy Tiana Rosa


Saya ke kelas Kajian Konflik Keluarga yang diselia Prof. Madya Dr. Raihanah Azahari. Ketika bersama Hudy di dalam kelas dia sempat memajukan handbill berkenaan program usaha sama PPI, KBRI dan PMIUM. Terkejut juga bila dia mengatakan "Jemput datang ke acara kami andai berminat." Saya sangka wacana seperti kebiasaan, rupanya jemputan ke Seminar Merangkai Kata Demi Mengukir Sebuah Karya yang akan ditangani oleh Helvy Tiana Rosa dan Alwi al-Attas.

Tempat: Blok B, aras 1, IPS
Jam 2.00pm-5.00pm
Hari dan tarikh: Sabtu, 22 Mac 2008


Mohon maaf kepada teman-teman yang tidak dapat saya hubungi memaklumkan acara ini. Sebetulnya telefon bimbit saya terpaksa diformat semula lantaran kerosakkan teruk hampir seminggu yang lalu. Semua senarai nombor telefon kalian hilang.

Siapa Helvy Tiana Rosa??? Soalan itu saya lontarkan kepada kanda Nisah Haron beberapa hari sudah. Kata kanda, "Dia pengarang besar (muda) Indonesia, kini pensyarah di Universitas Indonesia, antara pelopor Forum Lingkaran Pena (FLP), banyak menulis karya-karya berbentuk Islami bagi melawan karya-karya yang kuat unsur seksual di kalangan 'sasterawangi' di Indonesia."

Nah, jangan bersoal lagi. Ayuh masukkan seminar ini ke dalam agenda Sabtu nanti. Saya terfikir kenapa Hudy memberi handbill itu kepada saya? Mungkin kerana saya telah mengkritik filem Ayat-Ayat Cinta di depannya, apabila saya mengulas karakter watak gagal dimainkan oleh pemain filem itu, bahkan norma taqarrub ilallah nyata sangat rendah dipamerkan di dalam filem berbanding novel. Filem ini tidak ada 'roh', sekadar koleksi alternatif hiburan islami yang bisa ditonton oleh semua. Saranan, baca novelnya seribu kali bagus berbanding filem itu. Kerana apa? Anda dapat membuat perbandingan usai menonton dan membaca novelnya, lantas anda akan memahami maksud ayat-ayat cinta yang diangkat di dalam novel tidak sama seperti ayat-ayat cinta yang diperjuangkan di dalam filem.

Ada yang berpendapat ini novel popular. Seribu kali popular, bagi saya intinya yang islami itu bisa meletakkan karya Kang Abik punya nilai di sisi agama. Sekalipun tema cinta adalah tunjang, namun keilmuan pengarang telah mengangkat martabat novel popular ini sebagai novel popular kelas atasan. Saya berbesar hati mengalukan gaya penulisan sebegini diperbaiki. Namun sumbangan kepada masyarakat amat besar hinggakan jika novel ini dibaca oleh pak cik-mak cik, mereka akan teringin mencari menantu senaif Fahri, jika dibaca oleh perawan sunti mereka akan meletakkan keilmuan dan ketaqwaan sebagai syarat mencari suami kelak, jika dibaca oleh para teruna pria serasa Fahri adalah ikon yang boleh dicontohi...Apapun terserah anda menilai. Saya hanya pembaca biasa.

Tiada ulasan: