Selasa, Mac 04, 2008

Bingkisan PRU 12


Anekdot PRU 12

Apakah agenda yang lebih besar dalam bulan Mac ini melainkan PRU ke-12 dan keputusan SPM dan STAM yang bakal diumumkan pada 12 Mac bermula jam 10pagi. Saya sempat berbicara dengan seorang teman maya yang tinggal di sekitar Lembah Pantai. Saya tidak hirau siapapun pilihan dia, tetapi kalau cakap saja banyak, daftar sebagai pengundi pun tidak, lebih baik elakkan dari bercakap berdegar-degar. Kerana cakap-cakap itu tidak bisa mengubah apa-apa pun. Cakap-cakap itu tidak akan dapat mewakili dirinya membuang undi pada 8 Mac nanti. Saya terkilan. Bukan teman ini sahaja, malah dengar-dengar adik-adik ijazah dasar juga liat untuk pulang mengundi. Apa kena dengan siswa siswi sekarang? Saya sempat bertanyakan Hafiz(siswa Tahun Satu Pendidikan Islam APIUM) yang menjadi pelanggan ketika saya menjaga booth E n A Bookcentre di ruang legar Balai Ilmu. Katanya dia mempromosi teman-teman yang sudah layak pulang mengundi. Walaupun dia masih belum cukup umur sekurang-kurangnya dia sudah menyumbang sesuatu untuk PRU ke 12. Bukan hanya cakap-cakap saja. (Ha, anda yang hanya tau cakap-cakap saja, sila bertanggungjawab jika disebabkan kalian tidak mengundi menjadi penyebab kepada kegagalan parti YANG HAK gagal memerintah seandainya beza majoriti HANYA SATU UNDI!)



Ayat-Ayat Cinta

Desir pasir di padang tandus
Segersang pemikiran hati
Terkisah ku di antara cinta yang rumit

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekadar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Kupertaruhkan

Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu

Bila bahagia mulai menyentuh
Seakan kubisa hidup lebih lama
Namun harus kutinggalkan cinta
Ketika kubersujud

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

Ketika ku bersujud

(Sengaja saya tinggalkan seni lagu Ayat-Ayat Cinta...saya menghubungi Hudy Hidayat yang baru pulang dari Surabaya bagi menghadiri Majlis Pernikahan adiknya. Sengaja bertanyakan sama ada filem Ayat-Ayat Cinta sudah ada dalam bentuk VCD, kata Hudy..."Ini movie baru Faizah, di Indo baru empat hari ditayangkan. Saya fikir mahu menontonnya di Malaysia sahaja. Kamu rindu Mesir ya?" Hudy rakan sekelas saya yang ramah. Pulang dari Surabaya dibawakan ole-ole snek kacang KEDELE dan bubur instant dari Indonesia. Sedikit tanda ingat, banyak tanda ada)

1 ulasan:

Unknown berkata...

"Perubahan jiwa adalah revolusi dan reformasi dalam falsafah dan pandangan hidup,cita-cita dan semangat,kehendak dan kebiasaan.
Jika satu revolusi dan reformasi yang lahir tidak sejalan dengan reformasi dan perubahan jiwa,maka revolusi dan reformasi itu hilang ditelan udara."
Yang Berbahagia Ustaz Dr. Yusof Al-Qardhawi/