Rabu, April 22, 2009

Merantau, Kembara, Musafir...


Saya nak merantau. Saya nak cari pengalaman dan berburu idea di celah-celah runtuhan moral dan rimba melulu. Saya nak cari jati diri yang pernah tercicir entah ke mana sejak tiga tahun dulu. Saya dah tak sabar. Kalau nak ikutkan hati, sekarang juga saya sedia untuk mengembara. Biarlah laut segara yang jadi halangan atau gurun sahara yang memijar. Biar kulit saya dipanggang mentari sampai cair, biar tubuh saya diganyang badai menggila. Saya tak akan berundur. Saya nak pergi, saya mesti pergi. Bukan saya tak sayang ma dan abah, hingga rela berjauhan. Tapi, berjauhan juga mengeratkan. Berjauhan bisa mendekatkan. Sejak akhir-akhir ini saya selalu di sapa penyakit. Sah! Penawarnya akan dijumpai kalau saya merantau mencari akar azimat. Saya nak cari herba-herba yang menyembuhkan gering yang dihidap sekian lama. Derita ini kian merosakkan ketahanan tubuh saya. Ke mana harus saya tuju? Di mana titik permulaan kembara saya?

Entahlah...saya pun tak tahu. Yang saya pasti dan saya tahu, saya mesti memulakan kembara yang jauh dan panjang. Kata orang, bila sudah merantau...melewati hingga ke hujung dunia. Mendekati garisan di negeri abadi. Saya teringin nak ke negeri itu. Ada yang kata, siapa yang sampai ke sana tak mungkin dapat berpatah balik. Biarlah, saya nak teruskan langkah. Bukan berpatah ke tempat saya mulakan nanti.

Oh, rupa-rupanya hidup ini adalah kembara. Setiap hari saya jumpai sesuatu. Kadang-kala saya tak mampu menangani dengan baik, kadang-kadang saya tiris menyaring yang molek. Tapi, dalam hidup juga perlu merantau, kembara membawa diri. Moga-moga ketentuan Tuhan menaungi langkah kembara wanita lemah yang ingin mencabar kekebalan jiwa dan hatinya. Ke mana saya selepas ini? Sesiapa boleh beri cadangan destinasi yang menarik sehingga membuatkan saya tertarik ke sana...

6 ulasan:

~najihahfaizahazaman~ berkata...

betul..
jauh itu mengeratkan.
(n_n)
syg angah..
bile jauh..
n bile dekat..
rase mcm nak gaduh selalu
:b

Nurul Lailati Mahat berkata...

Tanah Suci:)

katib bahanji berkata...

nak pergi mana?
nak ikut!

ummzaid berkata...

Kenapa ni angah?
Meh musafir ke sini..
Kebetulannya, kak dan abuzaid ada menyebut2 nama angah sehari 2 ni... :)

Faizah Azaman berkata...

GG alias najihahfaizahazaman-ye ko sayang aku kakak?time nak vanilla je berbaik2 kan? kan?

lailati-cadangan yang baik...:-)

Ayiem alias katib bahanji-duk alex senyap2. kalau nak ikut, kumpul duit! kita pi umrah sama2

kak dara alias ummzaid-tak da apa2, keputusannya dalam bulan mei atau jun...nanti klu beritanya molek angah share ngan akak...klu xmolek, angah simpan sorang2.;-)

~najihahfaizahazaman~ berkata...

hehhehe..
sayang gak kan...
muahahah..
:P
angah ditag...
sila jawab as soon as possible..
ahahah..