Isnin, Februari 13, 2006

Berlari Merempuh Hambatan dan Masa...

KUNANG-KUNANG LENTERA

Oleh Faizatul Herda Mohd Azaman

SATU

TIBA di lapangan terbang Charles de Gaulle, aku disambut hububan angin sendalu yang dingin. Suhu dikhabarkan 5 darjah Celcius. Bimbang otot betis kejang kebekuan lantas menahan teksi ke hotel. Tambangnya kali ini terasa mahal lantaran Perancis menggunakan matawang Euro, kira-kira ganda lima nilaian ringgit. Menginap di Hotel de Amour mengingatkan aku pada pertemuan silam. Titik-titik memoriku seakan berserakan dan cuba bergabung lalu membentuk dua perkataan, Cleo Sandra. Ya, itulah namanya. Cleo Sandra!

DUA

Serasa tubuh letah-letai 3 hari berturut-turut membuat liputan penyertaan Perdana Menteri ke satu persidangan antarabangsa mengenai biodiversiti. Segala maklumat dan rakaman masih belum disunting. Laporan lengkap perlu dihantar sebelum jam 8 malam ke ibu pejabat. Ah, segala maklumat hanya perlu diattach ke alamat abroadnews@newsdesk.com bermakna tugasku beres untuk hari ini. Kukecap makan malam di depan komputer riba. Waktu begitu suntuk, mengunyah sambil menaip dipersahabatkan. Enaknya makaroni bakar bersama keju mozzarella!

Telefon bimbit berbunyi mohon panggilan dijawab...
Sambungannya akan dipaparkan usai muktamar PMRAM ke 73. Saya ingin berkisah peristiwa sedih dan tugasan terkini. Apakan daya, tulisan tersebut terpaksa ditangguhkan. Saya akan kembali, pasti!

Tiada ulasan: